Monday, November 17, 2008

Nytt drag i bloggen

Jag har varit hopplöst dålig på att uppdatera den här bloggen. Särskilt illa eftersom det under hösten hänt så otroligt mycket på pressfrihetens område som varit värt att kommentera. Saviano, Cachos pris av Svenska PEN, fänglsanden av bloggare och journalister i Burma osv osv.
Mitt i allt detta kom det ju också en god nyhet. För några veckor sedan frigavs den burmesiske journalisten och aktivisten U Win Tin, som suttit i fängelse i nitton år. Han är nästan 80 år gammal och ändå meddelade han omedelbart efter sin frigivining att han skulle fortsätta kampen mot Burmas militärjunta. Var kommer den kraften ifrån? Vad får en människa att riskera allt när han just återvunnit livet?
Jag kan inte riktigt uttrycka hur mycket jag beundrar den hållningen hos alla de som fängslas för sina texter eller radioprogram eller tv-rapporter.
Nåja, från och med nu ska jag i alla fall skärpa mig med bloggen!

No comments: